گوینده خوب گوینده ایست که روح کلمات و متونی را که در اختیار وی قرار داده شده است را به مخاطبان خود به بهترین و زیباترین شکل ممکن نمایش دهد. بنابراین خود گوینده باید به لحاظ روحی و روانی از ویژگی ها و امتیازات ویژه ای برخوردار باشد که در متن ذیل به آنها اشاره خواهیم کرد:
1-گویندگی یک فن و هنر است. شما برای موفقیت در این حرفه نیازمند به عامل عشق هستید. این حرفه با همه جذابیت ها وشیرینی که دارد تلخی ها و کاستی های فراوانی نیز به همراه خواهد داشت. پس باید عشق داشته باشید تا همه این سختی ها هموار گردند.
2– تقویت اعتماد به نفس: اعتماد به نفس به معنای خود بزرگ بینی و به معنای تکبر و غرور محض نیست. اشتباه نکنید. اعتماد به نفس در گام اول با آرامش توامان است. بنابراین باید آرامش و خونسردی خود را حفظ نمایید. از زود خشم بودن و بروز نگرانی بپرهیزید. اگر چنانچه فردی عصبی ، زود خشم و پر استرس بوده و هرگز قادر به ترک این ویژگیهای خود نمی باشید به سراغ این حرفه نروید. اگر چه که با داشتن عامل اول یعنی عشق به حرفه گویندگی می توانید آرامش را نیز در خود ایجاد نمایید. در صورت بروز اشتباه آرامش خود را حفظ نموده و به خود بگویید : “این که پایان جهان نخواهد بود.”.تنفسهای عمیق قبل از شروع کار به شما در تقویت آرامش کمک خواهد نمود. 
3- خودتان باشید: در وحله اول سعی کنید دنباله روی سبک و سیاق خود بوده و از دیگران تقلید ننمایید. زیبایی های شخصیتی و کلامی و گفتاری خود را برجسته نمایید. از خلاقیت های درونی و وجودی خود بهره بگیرید. فراموش ننمایید کلام و روحیات شما از ظاهر شما مهمتر است.
4- آهنگ صدای شما باید انتقال دهنده حالات متنی باشد که در حال خواندن آن هستید. در این صورت این حالات را به شنونده انتقال خواهید داد.
5- شما باید به گفته های خود باور داشته باشید. به عبارتی اگر چنانچه به آنچه می گویید باور قلبی ندارید این عدم اطمینان را بروز ندهید. در غیر اینصورت شنونده از شما تاثیر نخواهد گرفت.
6- در صورت بروز اشتباه هنگام سخن گفتن به اشتباه خود اقرار نمایید.
7- با لذت و جدیت کار کنید.
8- اگر مخاطبان شما را عوام تشکیل می دهند باید مردمی باشید و از ادای کلمات و واژگان پیچیده خودداری کنید.
9- در هر لحظه آماده گی بروز مشکلات و حتی خطرات ناشی از کار خود را داشته باشید.
10- به خاطر داشته باشید که شما ارائه دهنده یک برنامه هستید بنابراین شما از شان والایی برخوردارید. هرگز در از دست دادن این شان قصور و کوتاهی ننمایید.
11- برای بیشتر تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان سعی در صمیمانه تر خواندن متون داشته باشید. بدین ترتیب مخاطب با شما بهتر ارتباط برقرار خواهد کرد.
12- شیوه زندگی خصوصی شما با لحن گفتار و ادای کلمات بسیار مرتبط است. پس سعی کنید زندگی خصوصی شما به گونه ای باشد که تاثیرات مثبت آن بر روی لحن گفتار شما مشهود باشد. البته می توان گفت که مثبت اندیشی و به کار بردن شیوه های مثبت اندیشی شما را در این امر مهم یاری خواهد داد.

اصول روانشناختی گویندگی